۰ (۰) خبر فرهنگی هنری : نقد «پسر دلفینی۲»/ انیمیشنی با استانداردهای بینالمللی ۰۷:۰۱ – ۲۱ بهمن ۱۴۰۳ باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور – علی کشاورز عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درباره انیمیشن سینمایی پسر دلفینی ۲ بیان کرد: پسر دلفینی ۲، فارغ از قسمت اول خود به عنوان اثری مستقل قابل ارزیابی […]
خبر فرهنگی هنری : نقد «پسر دلفینی۲»/ انیمیشنی با استانداردهای بینالمللی
۰۷:۰۱ – ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا بالاور – علی کشاورز عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران درباره انیمیشن سینمایی پسر دلفینی ۲ بیان کرد: پسر دلفینی ۲، فارغ از قسمت اول خود به عنوان اثری مستقل قابل ارزیابی است. کارگردان با یک کمیک کوتاه، داستان قصه پسر دلفینی ۱ را برای مخاطبان توضیح میدهد. هرچند که پختهتر بودن قسمت دوم، نسبت به قسمت اول از هر لحاظ،کاملا مشهود است.
وی ادامه داد: معتقدم تجربه انیمیشنهای موفق در دنیا نشان داده است که چنین انیمیشنهایی، زمانی موفق شدهاند که با آنها همانند یک فیلم سینمایی داستانی، برخورد شده است یعنی فیلمنامه، طراحی صحنه، موسیقی درست مبتنی بر جغرافیای خود دارند. حسن پسر دلفینی ۲ دقیقا همین است که کارگردان برای ریزترین موارد، در حد یک مستند تحقیق و پژوهش انجام داده است و به طور کامل به جغرافیای جنوب از جمله رفتارها، لباسهای خاص و حتی موسیقی آن منطقه واقف شده و سپس اقدام به ساخت این انیمیشن کرده است.
وی افزود: در این انیمیشن، شخصیتها به طور کامل نماینده ایران، علیالخصوص جنوب هستند و به پوششها، شاخصه، ابزار و… بومی جنوبی توجه ویژه شده است و تا حد بسیار زیادی از غذای اهالی این انیمیشن که قلیه ماهی است و جزئیات محلی و شاخصههای جنوبی، تصویر داریم.
علی کشاورز گفت: از نظر بیان مفاهیم فیلم باید بگویم که درست است درباره قهرمان پروری، اتحاد، دوستیها و نقشخانواده، تصویر و دیالوگ داریم؛ اما به هیچ عنوان این موارد از کار بیرون نزده و حالت شعاری نگرفته است. معرفی خصلتها، رفتار و واکنشها در شخصیت انسان و حیوان، دارای داستان، اتفاق، گذشته و واکنش مثبت و منفی آنها، کاملا علت و معلولی است.
عضو انجمن منتقدان بیان کرد: درباره طراحی، رنگ و نور کاراکترهای انسان و بیشتر حیوانات، گرافیک انیمیشن پسردلفینی ۲ باید بگویم که به شدت از نظر گرافیکی بالا است. برخی از بکها میتوانست بهتر باشد؛ اما به طور کلی این انیمیشن، فراتر از انیمیشنیاست که در ایران ساخته شده و به طور کامل دارای استانداردهای جهانی است.
وی از اهمیت موسیقی این کار سینمایی گفت: نقش موسیقی جنوب در مراسمهای شادی و عزا و حرکات متناسب در زندگی جنوبی بر هیچکس پوشیده نیست. در این انیمیشن نیز، شادی و غم کاملا مبتنی بر موسیقی بومی و آگاهی از منطقه به تصویر کشیده شده است.
وی تاکید کرد: کارگردان به موسیقی فیلم اهمیت بسیاری داده است و مانند کارکردهای موسیقی در فیلمهای دیگر و کلیپ، سطحی نیست. ما سازهای مختلف یک منطقه را با جزئیات مشاهده و با آن آشنا میشویم. حتی شخصیتی برای نجات جان خود در آب از ساز جنوبی، دم میگیرد. ما موسیقی عجین شده با تک تک لحظات را داریم. ترانهها و اشعار در موسیقیهای ساخته شده مختص این انیمیشن و موسیقیهای مجزا با خوانندگان، همه به بار احساسی و موقعیتی فیلم، کمک شایانی کرده است.
وی در پایان گفت: حالا که پسر دلفینی۲ در جشنواره فیلم فجر حضور دارد باید از همه نظر، مورد داوری قرار گیرد؛ اکنون که این اثر با همدلی و همکاری گروهی حرفهای، قطعا زمانبر و پر هزینه، شکل گرفته و میتوان نام انیمیشن ایرانی و بینالمللی استاندارد را بر آن گذاشت، باید در جشنوارهها و داوریها، رفتاری متناسب با یک فیلم سینمایی با آن شود و در تمامی رشتهها از فیلمنامه تا موسیقی و فنی، توسط داوران دیده شود.