۰ (۰) خبر فرهنگی هنری : تخیل کمترین ورود را به فیلم صیاد شیرازی داشت ۱۴:۴۷ – ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ حسین ترابنژاد، فیلمنامهنویس «صیاد» در برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش درباره این فیلم که برشی از زندگی شهید صیاد شیرازی است، گفت: از زمانی پروژه آغاز شد، که آقای محمدرضا شفیعی، تهیهکننده فیلم به من […]
خبر فرهنگی هنری : تخیل کمترین ورود را به فیلم صیاد شیرازی داشت
۱۴:۴۷ – ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
حسین ترابنژاد، فیلمنامهنویس «صیاد» در برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش درباره این فیلم که برشی از زندگی شهید صیاد شیرازی است، گفت: از زمانی پروژه آغاز شد، که آقای محمدرضا شفیعی، تهیهکننده فیلم به من گفت که ما میخواهیم فیلمی درباره شهید صیاد شیرازی بسازیم. آقای شفیعی چندین سال به دنبال ساخت سریال بود، که به دلایلی به نتیجه نرسید. ما برای نگارش فیلمنامه کتابهای این شخصیت را خواندیم و به برههای از زندگی ایشان رسیدیم، که دراماتیک است. بعد کارهای مربوط به نگارش طرح آغاز شد. از اینجا به بعد جواد افشار، کارگردان به پروژه اضافه شد.
ترابنژاد ادامه داد: ما به دلایل مختلف پیش تولید طولانی داشتیم، که اردیبهشت ماه فیلم «صیاد» را کلید زدیم. من در زندگی یک شانس آوردم و آن هم کار کردن با کارگردانانی بود، که خوب بودند و در طول نگارش توانستیم ذهنیتهایمان را بهم نزدیک کنیم. حتی کارگردانان در مرحله انتخاب بازیگر به من لطف داشتند و از من مشورت میگرفتند، تا به جمعبندی برسیم. قطعاً نمیتوان گفت عین آنچه نوشته شده، صد درصد ساخته شده است. چون کارگردان نظرات دارد، دیدگاه دارد. حتی ممکن است زاویه دوربینی که انتخاب میکند، با ذهن من متفاوت باشد. ولی بنظرم نتیجه قابل قبولی حاصل شد. اگر ضعفی در فیلم است، از فیلمنامه نشات گرفته است. اینطور نیست بگوییم فیلمنامه درجه یک بوده، ولی آقای افشار کاری کرده که فیلم از درجه یک بودن خارج شود.
فیلمنامهنویس «صیاد» با بیان اینکه من با کارگردانانی کار کردم، که متن را ارتقا دادند، افزود: به هر حال، پیرامون هر فیلمی نظرات مثبت و منفی شکل میگیرد. قصه فیلم مستند است. ما تلاش کردیم وقایع پیش آمده را دراماتیک کنیم و تخیل کمترین ورود را به فیلم داشت. آنقدر ماجراهای زندگی شهید صیاد شیرازی جالب و جذاب است و کل زندگیشان پر فراز و فرود بوده، که ما حس نکردیم باید تخیل را وارد ماجرا کنیم. ما باید اتفاقات پیش آمده در این برهه از زندگیشان را مهندسی میکردیم.